Första travslutan!

Idag iddes jag äntligen sätta upp manen på Brynjar så att jag kunde se om han tar båda galopperna. Jag är inte så begåvad att jag kan känna det i hästen, inte definitvit i alla fall, utan behöver titta på bogarna. Vilket kan vara lite småklurigt minst sagt med sju ton superfluff i vägen.  Brynjar tar i alla fall bara höger galopp. Jag ante att det bara var den ena.

Han är aldrig lärd att man fattar den ena eller den andra galoppen. Det är mitt fel för även om jag försöker vägleda honom med min kropp, så är det inte mer än så jag kan göra. Jag är dålig på galoppskänklarna, har aldrig hittat någ sätt som funkar; när det inte funkar.
Försökt ställa hit och dit, flytta fram skänkeln osv osv. men kommit fram till att ju hårdare jag försöker desto sämre går de. Så jag har lagt det på hyllar tills vidare. I paddock brukar det bli naturligt. Jag vet att det är genom böjningen som det kommer. Men Brynjar har inte kommit till galoppskänkelskillnad än i sin utbildning, har snarare fokuserat på att få en gallopp utan fem ben, så det har legat på is..

Men i alla fall, så för att dressera min ponny att galloppera i båda gallopperna så har jag påbörjat ett arbete. Det är bra att ta galloppen ur en sluta, då har man böjningen och rätt höft framme. Brynjar kan sluta i skritt och galoppfattning från skritt, men för att säkert kunna behålla böjningen i fattningen så behöver han kunna gå ur travsluta in i gallopp.

Det tror jag på. Så jag provade att lägga in slutahjälper i traven och Brynjar gjorde sluta!!!! Så duktig, matte är jättestolt. Det tyder ju på en djupare förståelse för hjälperna och dessutom en hel del både styrka och balans. Bra gjort för en fyraåring!!

Så nu ska vi träna travslutor, för att stärka galloppen. Väljer slutan dels för att den gynnar galoppen mer än öppnan och för att den är lättare för oss människor att göra rätt. Det är lättare att rida en dålig öppna än en dålig sluta.

Otroligt duktig häst, han börjar komma en bra bit på väg och snart är han mer utbildad än Hugur 13år (!) Snacka om att det går mkt enklare när man får göra saker själv och inte dras med gamla ryggsäckar från tidigare upplevelser i hästens liv. Det gillas.

Långt inlägg och mkt detaljer, hoppas ni stog ut ;)

Kommentarer
Postat av: EmbLeM

Härligt träna på :) Jag tror paddocken är nyttig att träna galopp i för där har du den naturliga inhängnaden som får honom att forma runt vänster. Efte ett tag kommer han ha tränat upp och inte tycka att vänstergaloppen är nån större match längre :)

2010-07-20 @ 11:31:48
URL: http://emblems.blogg.se/hast

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0