Sjuka djur..

I dag har det varit en tuff dag. Mormor och morfars katt Missan har avmagrat och är nu en skelettpanter, inte ens musklerna finns kvar. Så jag och mamma tog henne till veterinären i dag. Veterinären hittade en stor tumör långt fram i magen, stor, kanske 4cm i diameter.
Så det och antagligen i kobination med mask så har hon tynat bort, gammal är hon också, ungefär tretton gissar vi på. Svårt att veta exakt eftersom det är en hittekatt från början.
Så vi skulle vänta och se hur hon återhämtar sig efter masken (avmaskad för ca en vecka sedan) och så ska hon få kattungefoder så får man se hur länge hon hänger med. Men nu då så har hon verkat piggare och ätit bra, gillar nya fodret, men så nu aldeless nyss så hade hon kräkts upp allt foder hon fått. Stackars lilla kissen.
Så nu ska antagligen mormor ringa veterinären i morgon och boka en tid för avlivning. Så fattade jag det hela.

Sen min stackars lilla klådponny då. Har har svarat ganska bra på kortisonet, inga sår på benen, mjuk hud och avsvälld hela "underredet" dock så kliar han sig fortfarande lätt hysteriskt och jag bli fan inte klok på om han har fång eller inte. Har har ju i alla fall inte jättefång och står och väger och får deformerade hovar...

 men, han är lite hängig och slapp. Hans hovar har kanske blitt lite större (dvs. uttänjda) men det är å andra sidan vanligt att han formar om hovarna lite när kosten ändras (ex bete) och så i dag så kände jag när jag kollade pulsen att han är lite svampig åvanför kotorna, som på en fånghäst. Red lite på gården och han var ovillig, speciellt med tanke på att han har stått så han borde vara pigg.

Puh! Blir verkligen inte klok på det hela. Vågade i alla fall inte ge honom någon medicin i kväll och ska ringa till veterinären i morgon och rådfråga med henne.
Jag blir kluven men funderar på om man ska ta bort honom, det verkar vara snudd på fång och han har dessutom fortfarande sår på skapet trots hög dosering av kortison. Måste rådfråga veterinären om det också, det vore ju bra om han blev utdömd i så fall, för försäkringarna och så...
Vi får se vad hon säger i morgon...

Kommentarer
Postat av: EmbLeM

Huga vilken dag =/

En jättegammal katt är ju en sak, men en ung häst. Tycker synd om både dej och Brynjar :(

2010-07-16 @ 00:23:59
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Cissi

Hua vilken dag =(



Sv: Tack det ska jag tänka på =)



Storkram efter att ha läst detta :S <3

2010-07-16 @ 15:12:24
URL: http://mountainman.blogg.se/
Postat av: Linnea

Emelie: Det är Hugur som är klådponnyn, så så ung är han inte ;)

Försöker manipulera mor att vi måste ha en till katt nu, har sett några fina i Nedergård ;)

2010-07-17 @ 15:58:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0